Menu
Kurv 0

5 Tips til dig med gigt

Skrevet af Iben Warthou den

Sådan får du nemt og smart en bedre hverdag med gigt. 

Gigt kan være utrolig smertefuldt og besværliggøre mange af dagligdagens mest simple gøremål. Vi har samlet 5 tips til hvordan du kan gøre din hverdag nemmere

1. Kost

Spis en sundt og varieret. Sunde spisevaner giver dine led de optimale betingelser. Der er forskellige fødevarer som er ekstra gode til ledgigt. Her skal nævnes fisk eller fiskeolie, som indeholder EPA og DHA, som igennem forskning skulle have en virkning mod ledgigt. 

2. Motion

Motion er vigtig for folk med ledgigt, fordi det er med til at give dig bevægelighed, styrke i de store muskel grupper og en bedre kondition. Det gør at du nemmere kan klar hverdagens gøremål, samt giver dig et større overskud i hverdagen. Det er vigtigt at finde en motionsform der ikke belaster dine led yderligere, et forslag kan f.eks være Yoga. 

3. Brug hjælpemidler

Hjælpemidler kan hjæpe mange med slidgigt til en bedre hverdag. I stedet for at leve med smerten, kan man reducerer belastning på ledden med hjælpemidler. Derved kan man lette smerten i hverdagen, for et relativt beskedent beløb i forhold til den livskvalitet man får tilbage.

4. Tag mild medicin

Myndighederne anbefaler at bruge mild medicin i form af typen paracetamol, der sælges som f.eks. Panodil, Pamol og Pinex. Dette kan lette smerten og gør det lidt nemmere i hverdagen. 

5. Overvind trætheden

Folk med gigt kan opleve en stærk træthed, fordi kroppen oplever en konstant smerte og derfor har svært at finde hvile. Derfor er det vigtigt finde en balance mellem aktivitet og hvile, lytte til kroppens signaler samt få nogle gode sovevaner. 

 

Vi håber at disse råd kan hjælpe dig i din hverdag. Vi hos HandiGood er altid klar til at hjælpe dig med en masse hjælpemidler, der kan gøre den lille MEN vigtige forskel i din hverdag!


Del dette indlæg



← Ældre indlæg


0 kommentarer

Smid en kommentar