Gratis fragt til private i DK på ordrer over 499 kr.

Hurtig levering

22 78 30 40 : 8.00-16.30 (Lør. 9.00-13.00)

Levering lige til døren

0 0

Interview med ergoterapeut Lise Berthelsen

HandiGood har for nyligt afholdt et meget belysende interview med ergoterapeut Lise Berthelsen, ikke mindst om Easy-Up. Lise blev uddannet for lidt over tyve år siden, og har både arbejdet med ældre, neurologiske patienter med funktionsnedsættelser i hænder og arme og gigtpatienter. Derudover har hun arbejdet med at bevilge hjælpemidler og introducere hjælpemidler til borgere.

Vi havde en snak om hendes erfaringer med HandiGoods Easy-Up. Det betyder selvsagt meget for os at få feedback fra fagpersoner, som har stor viden om, hvad behovet er ude hos dem, som kan få gavn af produktet. Samtalen har vi samlet til dette blogindlæg.

Bred målgruppe

Lise mener, at Easy-Up kan hjælpe mange forskellige borgere. Overordnet kan den være en stor hjælp til dem, som ikke har fuld funktion i hænder og arme eller personer, som har smerter i hænder og arme. Mange diagnoser kan være årsag til, at man har smerter, nedsat kraft eller bevægelighed i hænderne.

Easy-Up kan være gavnlig i situationer, hvor en borger har været udsat for en skade. Det kan både være midlertidige pga. knoglebrud, eller hvor folk er kommet ud for et trafikuheld med varige mén såsom en parese.

Udnytte ressourcer

Lise fremhæver, at Easy-Up er en stor hjælp, fordi den gør det muligt at udnytte de kræfter, man har. Hvis man altså får en anden til at åbne låg o.l., så bruger man ikke de kræfter man, trods funktionsnedsættelsen, har. Her er Easy-Up god til at gøre brug af den ressource, der stadig er.

Lise bemærker, at hun i særdeleshed oplever, at HandiGoods produkter i særdeleshed er en stor hjælp i køkkensituationer. De kan bruges til at åbne glas, åbne og dosere piller, røre i en skål. Så i alle situationer, hvor vi har brug for at fiksere noget med den ene hånd, for at kunne gøre noget med den anden.

Det giver utroligt meget livskvalitet, at man selv kan klare tingene, og ikke mindst de små, rutinemæssige ting, som Easy-Up er specialiseret til.

Små ting – stor hjælp

Vi spurgte ind til, hvilken betydning det har for borgere, at de kan være mere selvhjulpne. Lise nævnte, at det for den enkelte betyder rigtig meget at være så selvhjulpen som muligt. Det giver utrolig meget livskvalitet, at man selv kan klare tingene, og ikke mindst de små rutinemæssige ting, som Easy-Up er specialiseret til. Der kan Easy-Up være en kæmpe hjælp – så man ikke altid selv skal bede om hjælp.

Øget livskvalitet

Lise fortalte lidt om vigtigheden af at kunne klare sig selv. Kort og godt sagde hun, at det ganske enkelt øger livskvaliteten. Som ergoterapeut er det helt afgørende at bidrage til at gøre borgeren mere selvhjulpen, da det er hele meningen med arbejdet. Det betyder utroligt meget at hjælpe en borger til at kunne mestre så meget som muligt selv. Derfor er det rart at kunne tage et hjælpemiddel med, som kan være en stor hjælp til de ting, som kan virke små, men som er essentielle for at klare mange ting selv. Det kan nemlig hjælpe til, at borgeren kan tilberede ting alene. Det er enormt tilfredsstillende for mig at kunne muliggøre det ved brug af et hjælpemiddel som Easy-Up.

I tilfældet med en af de borgere, jeg er kommet hos, Kristian Boserup, så har Easy-Up haft den konkrete betydning, at han trods en halvsidig lammelse stort set er selvhjulpen i et køkken. Han kan lave mad og bage til mange mennesker, netop fordi han har et fikseringsredskab som Easy-Up. Han føler dermed, at han kan bidrage med noget i sin hverdag.

Et hav af muligheder

Noget, som Kristian også har vist, er, at Easy-Up har enormt mange anvendelsesmuligheder. Lise fremhæver, at Kristan er enormt kreativ til at bruge den. Når der er noget, han har svært ved pga. lammelsen, er han god til at være løsningsorienteret, fordi han er motiveret for at klare tingene selv. Easy-Ups mange funktionsmuligheder gør, at man som bruger tænker mere ud af boksen og opdager, at man kan bruge den rigtigt på mange måder.

Velfærdsteknologi

Der bliver talt meget om velfærdsteknologi i disse tider, og derfor er vi i HandiGood interesserede i at høre, hvordan Lise som fagperson ser Easy-Up som en del af denne tendens.

Hun bekræfter, at Easy-Up er en del af velfærdsteknologibølgen, vi ser for tiden, og at den er et af de produkter, som kan gøre mere selvhjulpne. Lise påpeger, at der er situationer, hvor hjemmehjælpere nogle gange er nødt til at komme på et besøg for at åbne en pålægspakke eller et pilleglas. I sådanne situationer vil Easy-Up kunne betyde, at hjemmehjælpen ikke nødvendigvis behøver at komme. Hun ser den som en kæmpe hjælp for den enkelte borger, og også en ressource for kommunen. Easy-Up kan altså betyde, at man kan mindske nogle besøg hos borgeren. Derfor kan den være en besparelse for kommunen.

Vi er superglade for, at Lise havde lyst til at besvare vores spørgsmål. Hendes kvalificerede svar hjælper os til at blive klogere. I videoen til venstre kan du se et sammenkog af nogle af de emner, vi berørte i samtalen med hende.

Du kan også se mere om vores hjælpemidler til handicappede, på vores YouTube Kanal